Wednesday, August 18, 2010

Anencephaly : Ketiadaan Tempurung Kepala

Bismillah,

anencephaly

Sumber : http://www.scribd.com/doc/31967922/anencephaly

*************************************************


Anencephaly is a cephalic disorder that results from a neural tube defect that occurs when the cephalic (head) end of the neural tube fails to close, usually between the 23rd and 26th day of pregnancy, resulting in the absence of a major portion of the brain, skull, and scalp[1].Children with this disorder are born without a forebrain, the largest part of the brain consisting mainly of the cerebral hemispheres (which include the neocortex, which is responsible for higher-level cognition, i.e., thinking). The remaining brain tissue is often exposed—not covered by bone or skin.[2]

Contents

 [hide]


Sumber : http://en.wikipedia.org/wiki/Anencephaly

*********************************


Soalan : Adakah dibenarkan untuk menggugurkan bayi atas perkiraan dia mengalami penyakit genetik atau pun cacat kekal apabila lahir? Bagaimanakah hal ini boleh ditentukan?
Dijawab oleh Sheikh `Abd al-Rahmân al-Jar`î, Professor di King Khâlid University, Abhâ
Jika ia sudah disahkan oleh sepasukan doktor yang pakar dengan bersandarkan asas keputusan ujian makmal dan klinikal bahawa janin (fetus) itu tidak normal, terjejas teruk, tidak dapat dirawat, dan andainya dia lahir diyakini dia akan menderita sepanjang hidup dan juga menyebabkan kesulitan kepada keluarganya, maka bayi itu boleh digugurkan sebelum berumur empat bulan (120 hari).
Ianya terletak kepada tanggungjawab bagi mereka yang berhak seperti doktor dan ibu bapanya untuk menentukan hal tersebut.
Ini adalah kesimpulan dari fatwa yang dikeluarkan oleh Komiti Perundangan Islam, Liga Muslim Sedunia dalam perjumpaan sesi ke-12 pada 15 Rejab 1410 H, oleh pandangan pendapat majoriti.
Dan ALLAH mengetahui yang terbaik.
Sumber: dialihbahasa dari Arkib Fatwa, http://islamtoday.com

No comments: