Tuesday, December 14, 2010

Train Yang Tidak Perlu Berhenti - Wow!!

Bismillah,

Fuh...kalau ini betul2 telah wujud, kira memang mantaplah...agaknya lepas ni orang nak beranak pun hantar pakai train ni aje kan?? :P

video


A brilliant new Chinese train innovation - get on & off the bullet train without the train stopping. 
VERY COOL CONCEPT !
No time is wasted. The bullet train is moving all the time. If there are 30 stations between Beijing and Guangzhou , just stopping and accelerating again at each station will waste both energy and time. A mere 5 min stop per station (elderly passengers cannot be hurried) will result in a total loss of 5 min x 30 stations or 2.5 hours of train journey time!
How this works..
The passenger at a station embarks onto a connector cabin way before the train even arrives at the station. When the train arrives, it will not stop at all. It just slows down to pick up the connector cabin which will move with the train on the roof of the train.
While the train is still moving away from the station, those passengers will board the train from the connector cabin mounted on the train's roof. After fully unloading all its passengers, the cabin connector cabin will be moved to the back of the train so that the next batch of outgoing passengers who want to alight at the next station will board the connector cabin at the rear of the train roof.
When the train arrives at the next station, it will simply drop the whole connector cabin at the station itself and leave it behind at the station. The outgoing passengers can take their own time to disembark at the station while the train had already left. At the same time, the train will pick up the incoming embarking passengers on another connector cabin in the front part of the train's roof.
So the train will always drop one connector cabin at the rear of its roof and pick up a new connector cabin in the front part of the train's roof at each station.

Monday, November 29, 2010

Faedah Memakai Wangian

Bismillah 



Faedah Memakai Wangian adalah:

1) Menyegarkan diri dan merangsang minda.

2) Memberi ketenangan dan ketenteraman jiwa.

3) Wangian sangat disukai Allah, para malaikat , para rasul dan orang soleh. Rasulullah s.a.w bersabdayang bermaksud:" Empat perkara daripada sunah para rasul ; perasaan malu, memakai wangian, bersiwak dan bernikah." ( Riwayat al-tarmizi , Ahmad dan al-Baghawi.Hadis Daif)

4) Menghindari daripada syaitan kerana syaitan amat tidak suka bau wangi sebaliknya suka bau busuk.

5) Wangian melambangkan kebaikan dan bau busuk melambangkan kekejian.

6) Wangian adalah satu sifat surga sebagaimana hadis riwayat Abu Nu'aim daripada Abiu Sufyan dan Jabir r.a., bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud," Allah s.w.t berfirman kepada syurga, wangilah untuk penghuni engkau ! Lalu syurga pun bertambah mewangi. Maka demikianlah bahawa hawa dingin (serta keenakan baunya) yang dirasai manusia (di dunia)  kala dinihari, iaitu sebgaimana juga Allah menjadikan api di dunia dan kepedihannya, juga kegelisahan dan dukacitanya sebgai peringatan tentang api di akhirat."

~ Menyegarkan diri dan merangsang minda
~ Memberi ketenangan dan ketenteraman jiwa.
~ Wangian sangat disukai oleh ALLAH S.W.T,para malaikat, para rasul dan orang soleh. Rasullulah S.A.W bersabda bermaksud: 4 perkara daripada sunnah para rasul: perasaan malu,memakai wangian ,bersiwak dan bernikah.(riwayat Al-tarmizi.
~ Menghindari daripada syaitan ,kerana syaitan amat suka bau busuk dari wangian
~ Wangian adalah sifat syurga

Rujukan : 

Wednesday, November 24, 2010

Card Idea

Hi Sitisifir10


Claire here. Welcome to another issue of the Making Handmade Cards eNewsletter!
 
I hope you have been enjoying the free Floral Doodle eKit and eBook?

And did you manage to watch the free heat embossing and 30th birthday card video tutorials?
I hope so! If not, don't forget there are transcripts and snapshots below each video.
 
Well I've another surprise for you today...

It's a gallery of card ideas - all on video!

You're also getting step-by-step instructions for making three gorgeous cards that you can make within minutes. :0)

Ready?


========================================
1. Free Gallery Of Card Ideas
========================================
 
This video is fun, fun, fun!

Sometimes you just want to send a card to let your family and friends know that you love them. 

I designed a fun printable ekit called the 'Sweetie Pie Mini eKit for Friends & Familya while ago.
And it's perfect for making a lovely card for close friends and family. 

And to give you inspiration, I've put a fun little video together that gives you
lots of card ideas, using the eKit.

To watch the video, visit the page below and scroll down to the video:

Go check it out - the card ideas are really bright and fun!
 
 
 
=================================================
3. Step-By-Step Card Making Instructions
=================================================

Fancy some more inspiration?
Here are 3 free, step-by-step card making instructions for you! :0)
 
That's right. Three! And let me tell you, it's no easy task putting these together. Getting a page done from 'design idea' to final coding takes aaaages so I really hope you like these3 new card making instructions. :0)
 
All three card ideas use the printable sheets from the Sweetie Pie 'Friends & Family' eKit.
 
Card Idea #1
Here's an ultra-cute card design that little girls would adore!
 
http://www.making-handmade-cards.com/newsletter-how2-sweetiepie-girl
Card Idea #2
Here's a bright and happy card design that's bound to put a smile on the recipient's face!
 
http://www.making-handmade-cards.com/newsletter-how2-sweetiepie-hugs

Card Idea #3
This one's really versatile and
can be sent to any close friend or
relative, male or female...
 
http://www.making-handmade-cards.com/newsletter-how2-sweetiepie-sentwithlove

Monday, November 15, 2010

Berdakwah Sepatutnya Tidak Berhenti

Pada setiap Jumaat, selepas selesai menunaikan solat Jumaat, seorang Imam
dan anaknya yang berumur 7 tahun akan berjalan menyusuri jalan di kota itu
dan menyebarkan risalah bertajuk "Jalan-jalan Syurga" dan beberapa karya
Islamik yang lain.

Pada satu Jumaat yang indah, pada ketika Imam dan anaknya itu hendak keluar
seperti biasa meghulurkan risalah-risalah Islam itu, hari itu menjadi amat
dingin dan hujan mulai turun.

Anak kecil itu mula membetulkan jubahnya yang masih kering dan panas dan
seraya berkata "Ayah! 
Saya dah bersedia"

Ayahnya terkejut dan berkata "Bersedia untuk apa?". 
"Ayah bukankah ini
masanya kita akan keluar menyampaikan risalah Allah"

"Anakku! Bukankah sejuk keadaan di luar tu dan hujan juga agak lebat"

"Ayah bukankah masih ada manusia yang akan masuk neraka walaupun ketika
hujan turun"

Ayahnya menambah "Ayah tidak bersedia hendak keluar dalam keadaan cuaca
sebegini"

Dengan merintih anaknya merayu "Benarkan saya pergi ayah?"

Ayahnya berasa agak ragu-ragu namun menyerahkan risalah-risalah itu kepada
anaknya "Pergilah nak dan berhati-hatilah. Allah bersama-sama kamu!"

"Terima kasih Ayah" Dengan wajah bersinar-sinar anaknya itu pergi meredah
hujan dan susuk tubuh kecil itu hilang dalam kelebatan hujan itu.

Anak kecil itu pun menyerahkan risalah-risalah tersebut kepada sesiapa pun
yang dijumpainya. Begitu juga dia akan mengetuk setiap rumah dan memberikan
risalah itu kepada penghuninya.

Setelah dua jam, hanya tinggal satu saja risalah "Jalan-jalan Syurga" ada
pada tangannya. DIa berasakan tanggungjawabnya tidak akan selesai jika masih
ada risalah di tangannya. Dia berpusing-pusing ke sana dan ke mari mencari
siapa yang akan diserahkan risalah terakhirnya itu namun gagal. 

Akhirnya dia ternampak satu rumah yang agak terperosok di jalan itu dan mula
mengatur langkah menghampiri rumah itu. Apabila sampai sahaja anak itu di
rumah itu, lantas ditekannya loceng rumah itu sekali. Ditunggunya sebentar
dan ditekan sekali lagi namun tiada jawapan. Diketuk pula pintu itu namun
sekali lagi tiada jawapan. Ada sesuatu yang memegangnya daripada pergi,
mungkin rumah inilah harapannya agar risalah ini diserahkan. Dia mengambil
keputusan menekan loceng sekali lagi. Akhirnya pintu rumah itu dibuka. 

Berdiri di depan pintu adalah seorang perempuan dalam lingkungan 50an.
Mukanya suram dan sedih. "Nak, apa yang makcik boleh bantu?" 

Wajahnya bersinar-sinar seolah-olah malaikat yang turun dari langit. 
"Makcik, maaf saya mengganggu, saya hanya ingin menyatakan yang ALLAH amat
sayangkan makcik dan sentiasa memelihara makcik. Saya datang ini hanya
hendak menyerahkan risalah akhir ini dan makcik adalah orang yang paling
bertuah"
. Dia senyum dan tunduk hormat sebelum melangkah pergi.

"Terima kasih nak dan Tuhan akan melindungi kamu" dalam nada yang lembut

Minggu berikutnya sebelum waktu solat Jumaat bermula, seperti biasa Imam
memberikan ceramahnya. Sebelum selesai dia bertanya "Ada sesiapa nak
menyatakan sesuatu"

Tiba-tiba sekujur tubuh bangun dengan perlahan dan berdiri. Dia adalah
perempuan separuh umur itu. "Saya rasa tiada sesiapa dalam perhimpunan ini
yang kenal saya. Saya tak pernah hadir ke majlis ini walaupun sekali. Untuk
pengetahuan anda, sebelum Jumaat minggu lepas saya bukan seorang Muslim.
Suami saya meninggal beberapa tahun lepas dan meninggalkan saya keseorangan
dalam dunia ini" Air mata mulai bergenang di kelopak matanya.


"Pada Jumaat minggu lepas saya mengambil keputusan untuk membunuh diri. Jadi
saya ambil kerusi dan tali. Saya letakkan kerusi di atas tangga menghadap
anak tangga menuruni. Saya ikat hujung tali di galang atas dan hujung satu
lagi diketatkan di leher. Apabila tiba saat saya untuk terjun, tiba-tiba
loceng rumah saya berbunyi. Saya tunggu sebentar, pada anggapan saya, siapa
pun yang menekan itu akan pergi jika tidak dijawab. Kemudian ia berbunyi
lagi. Kemudian saya mendengar ketukan dan loceng ditekan sekali lagi".

"Saya bertanya sekali lagi. Belum pernah pun ada orang yang tekan loceng ini
setelah sekian lama. Lantas saya melonggarkan tali di leher dan terus pergi
ke pintu"

"Seumur hidup saya belum pernah saya melihat anak yang comel itu.
Senyumannya benar-benar ikhlas dan suaranya seperti malaikat". "Makcik, maaf
saya mengganggu, saya hanya ingin menyatakan yang ALLAH amat sayangkan
makcik dan sentiasa memelihara makcik" itulah kata-kata yang paling indah
yang saya dengar". 

"Saya melihatnya pergi kembali menyusuri hujan. Saya kemudian menutup pintu
dan terus baca risalah itu setiap muka surat. Akhirnya kerusi dan tali yang
hampir-hampir menyentap nyawa saya diletakkan semula ditempat asal mereka.
Aku tak perlukan itu lagi".

"Lihatlah, sekarang saya sudah menjadi seorang yang bahagia, yang menjadi
hamba kepada Tuhan yang satu ALLAH. Di belakang risalah terdapat alamat ini
dan itulah sebabnya saya di sini hari ini. Jika tidak disebabkan malaikat
kecil yang datang pada hari itu tentunya roh saya ini akan berada
selama-lamanya di dalam neraka"

Tiada satu pun anak mata di masjid itu yang masih kering. Ramai pula yang
berteriak dan bertakbir ALLAHUAKBAR!


Imam lantas turun dengan pantas dari mimbar lantas terus memeluk anaknya
yang berada di kaki mimbar dan menangis sesungguh-sungguh hatinya. 

Jumaat ini dikira Jumaat yang paling indah dalam hidupnya. Tiada anugerah
yang amat besar dari apa yang dia ada pada hari ini. Iaitu anugerah yang
sekarang berada di dalam pelukannya. Seorang anak yang seumpama malaikat. 

Biarkanlah air mata itu menitis. Air mata itu anugerah ALLAH kepada
makhlukNya yang penyayang 

Poster Bahaya Merokok









Bahaya Asap Rokok Kepada Orang Lain


Asap rokok adalah suatu bahaya bagi lingkungan yang sangat serius dan merupakan penyebab penting terganggunya kesehatan kita, baik bagi perokok maupun bagi kita yang tidak merokok.

Asap rokok mengandung lebih dari 4.000 bahan kimia, termasuk zat yang sering dijumpai dalam kandungan polusi udara yang berbahaya, zat yang terdapat dalam sampah berbahaya, lebih dari 50 jenis zat penyebab kanker dan lebih dari 100 bahan kimia beracun lainnya. Beberapa zat yang telah familiar dengan kita diantaranya karbonmonoksida (menurunkan kadar oksigen), nikotin (penyebab kecanduan dan bisa menurunkan kerja otot hati), dan tar (campuran beragam zat-zat beracun). Bahkan, Environmental Protection Agency Amerika menggolongkan rokok sebagai karsinogen kelas A, disejajarkan dengan asbeston, arsenik, benzene, dan radon.

Banyak unsur beracun dari asap rokok yang bersifat genotoxic (misalnya: menyebabkan kerusakan pada sel DNA yang akhirnya mengakibatkan mutasi sel yang tidak terkendali atau kanker).

Menyebabkan Penyakit bagi Orang Lain
Orang yang tidak merokok sangat dirugikan oleh asap rokok, karena asap rokok akan terhisap oleh siapa saja yang berada dekat si perokok. Beberapa penyakit yang bisa timbul pada perokok pasif, menurut British Medical Association (BMA), antara lain :

Bagi orang dewasa
  • Kanker paru-paru
  • Penyakit jantung koroner
  • Penyakit hati
  • Asma
  • Bronkitis
  • Strike
  • Terganggunya pertumbuhan janin
  • Bayi lahir prematur


Bagi anak-anak
  • Sindrom kematian mendadak pada bayi atau Cot death (Sudden infant death syndrome)
  • Infeksi/peradangan telinga
  • Infeksi/peradangan pernapasan
  • Asma atau "bibit" asma (yang akan diderita setelah dewasa nanti)
  • Pneumonia
  • Bronkhitis

Dampak buruk lainnya
  • Pemendekan nafas
  • Nausea
  • Iritasi pernafasan
  • Sakit kepala
  • Batuk
  • Iritasi mata

Perangkap Nyamuk Buatan Sendiri

http://mr-emails.blogspot.com/2010/10/cegah-nyamuk.html


Bahan-bahan ni anggaran ja, hampa buleh masukkan kadar yang sesuai secukup rasa

  • 200ml air
  • 50 gram gula merah
  • 1 gram ragi
  • botoi plastik 1.5 liter


Cara-caranya;
1. Potong botoi plastik tadi kat tengah-tengah. Potong elok-elok sebab kita nak pakai dua-dua bahagian.


2. Pastu tuangkan air panas kat bekas lain. jangan tuang dalam botoi tu, nanti kemek-kemek plak botoi tu sebab botoi tu plastik. masukkan gula merah ke dalam air panas tadi. Tunggu sampai sejuk, lepas tu tuang air gula merah tadi dalam botoi tadi. Tuang agak-agak setengah botoi tadi pun dah cukup.


3. Lepas tu bubuh ragi dalam air gula merah tadi. tak payah gaul hingga sebati. Bubuh ragi macam tu ja, tak payah kacau-kacau.


4. Pastu bubuh bahagian atas botoi yang kita potong tadi dalam bahagian bawah botoi yang kita potong tadi dalam keadaan terbalik macam corong.


5. Pastu balut keliling botoi tadi dengan kertas hitam ka apa-apa yang hitam la. Jangan la tutup bahagian atas pulak. klu tutup, camna nyamuk nak masuk.


6. Akhir sekali, letak la botoi tu kat mana-mana bahagian dalam rumah hampa yang hampa rasa ada banyak nyamuk tu. lama-lama, penuh la nyamuk mati dalam tu.


Thursday, November 11, 2010

I Love Math!!

Beauty of Mathematics !!!!!!! 

1 x 8 + 1 = 9
12 x 8 + 2 = 98
123 x 8 + 3 = 987
1234 x 8 + 4 = 9876
12345 x 8 + 5 = 98765
123456 x 8 + 6 = 987654
1234567 x 8 + 7 = 9876543
12345678 x 8 + 8 = 98765432
123456789 x 8 + 9 = 987654321

1 x 9 + 2 = 11
12 x 9 + 3 = 111
123 x 9 + 4 = 1111
1234 x 9 + 5 = 11111
12345 x 9 + 6 = 111111
123456 x 9 + 7 = 1111111
1234567 x 9 + 8 = 11111111
12345678 x 9 + 9 = 111111111
123456789 x 9 +10= 1111111111

9 x 9 + 7 = 88
98 x 9 + 6 = 888
987 x 9 + 5 = 8888
9876 x 9 + 4 = 88888
98765 x 9 + 3 = 888888
987654 x 9 + 2 = 8888888
9876543 x 9 + 1 = 88888888
98765432 x 9 + 0 = 888888888

Brilliant, isn't it?

And look at this symmetry:

1 x 1 = 1
11 x 11 = 121
111 x 111 = 12321
1111 x 1111 = 1234321
11111 x 11111 = 123454321
111111 x 111111 = 12345654321
1111111 x 1111111 = 1234567654321
11111111 x 11111111 = 123456787654321
111111111 x 111111111 = 12345678987654321


Jadilah Seperti Kopi!!

Coffee Motivation

Monday, November 8, 2010

Effort is important

Here is a story to cheer up your monday blues..

A giant ship engine failed. The ship's owners tried one expert after another, but none of them could figure out how to fix the engine.

Then they brought in an old man in his eighties who had been fixing ships since he was a young man.   He carried a large bag of tools with him, and when he arrived, he immediately went to work. He inspected the engine very carefully from top to bottom.

Two of the ship's owners were there watching this man and hoping he would know what to do.   After looking things over, the old man reached into his bag and pulled out a small hammer.  He gently tapped something. Instantly, the engine lurched into life. He carefully put his hammer away. The engine was fixed!

A week later, the owners received a bill from the old man for ten thousand dollars.

"What?!" the owners exclaimed. "He hardly did anything!"

So they wrote the old man a note saying, "Please send us an itemized bill." 


The man sent a bill that read:

Tapping with a hammer...... .........    $ 2.00
Knowing where to tap.......... .........  $ 9,998.00 

                    Click Me!Click Me!Click Me!Click Me!
Effort is important, but knowing where to make an effort makes all the difference!

Thursday, November 4, 2010

Cara Terbaik Menghalau Mat Lepak

video

Kot2 la sampai ke sudah taknak melepak dah kan kalau guna taktik ni :P

Monday, November 1, 2010

Baka Arnab


Vienna white
Negara asal: Austria. Tegap. Berat 8-12 lbs. 2 warna - Biru Vienna dengan warna gelap biru di bahagian atas, &  cerah di bahagian bawah cerahr & putih Vienna.
  

Beveren
Negara asal: Beveren, Belgium. Pengeluar daging dan bulu. Salah satu arnab besar yang mengeluarkan bulu. Berwarna cerah biru "lavender", putih, berkilat, hitam dengan biru gelap sebagai latarbelakang, perang & ungu lembut. Ada juga jenis yang jarang didapati yang dipanggil  Pointed Beveren warna sama tapi warna puith dihujung bulu. Ciri yang ketara untuk bulu warna putih ialah mata birunya.  Badan jenis "Mandolin " .  Haiwan kesayangan yang paling sesuai untuk kanak-kanak kecil. Anggaran berat 8-12 lbs.
 

Tan
Negara asal: Derbyshire, England. Kacukan arnab liar Dutch. Ada bahagian badan yang berwarna keemasan perang dan bahagian lain berwarna hitam, biru, coklat atau ungu lembut. Berat 4-6 lbs. Haiwan kesayangan yang baik.  

Silver Fox
Negara asal: Ohio. Hitam berkilat dengan warna perak. Baka daging yang diminati. Peratus daging yang tinggi selepas diproses. Salah satu baka yang popular dengan bulunya. Luarbiasa panjang, lebat dan warna perak yang serata. Bulu lebih panjang jika dibandingkan dengan bulu baka arnab komersial yang biasa; bulu yang lebih halus. Berat 9 -12 lbs. Lemah lembut. Baka yang mudah dipelihara. Ibu yang cemerlang. Boleh sesuaikan diri dengan semua cuaca. 

Silver Marten
Dikenali sebagai "Silver Fox" di England. (tidak sama dengan "Silver Fox" di America) Hitam, biru, cokelat, sabel dengan hujung warna perak dari perut hingga ke tepi dan punggung kecuali bahagian belakang. Berat 6-9 1/2 lbs.  

American Chinchilla
Negara asal: France. Baka yang mempunyai bulu yang terbaik . Lebat dan halus 1 1/4 " panjang . Licin dan berkilat. Bulu di bahagian bawah selalunya biru, bahagian tengah kelabu mutiara, menjurus ke warna putih dan hujung berwarna hitam. Bulu panjang dan hitam. Berbadan bulat. Juga dikenali sebagai "Heavyweight Chinchilla". Berat 9-12 lbs.  Berat Chinchilla gergasi ialah 12-16 lbs, manakala berat Chinchilla yang standard ialah 5-7 1/2 lbs. Haiwan kesayangan yang baik. 

English Spot
Pada asalnya ianya mirip kepada Checkered Giant. White rabbit yang mempunyai hidung rama-rama yang berwarna, tanda berantai, pipi bertompok, telinga berwarna & jaluran "herringbone" biru, "tortoiseshell" berwarna hitam, keemasan, ungu lembut, kelabu atau cokelat. Juga dipanggil "Lapin Papillon Angalias" di Perancis atau arnab rama-rama Inggeris kerana hidungnya berbentuk rama-rama . Berbadan panjang dan melengkung. Cepat membesar, dan pengeluaran daging selepas diproses tinggi pada peringkat yang muda. Berat 5-8 lbs.

Sable
2 jenis: "Marten sable" dengan warna  putih di bahagian bawah atau "Siamese sable" yang tidak mempunyai warna putih di bahagian bawah. Berbulu sutera yang lebatr. Sangat tenang.
  

American Sable
Kacukan Chinchilla. Berwarna cokelat  "sepia" yang pekat di kepala, telinga, belakang, kaki & bahagian atas ekor. Berbulu lembut, lebat, halus dengan bulu bahagian luar yang kasar. Berat 7-10 lbs.
  

Rhinelander
Negara asal: Germany. Arnab pedaging dengan bulu yang lebat dan seperti sutera. Bertanda putih dengan hitam & jingga keemasan terang  (6-8 tanda bulat di kedua-dua belah badan , dan juga tanda di tulang belakang, bertanda seperti rama-rama di hidung, bulatan di mata, telinga berwarna dan tompok bulat di pipi). Berat 6 1/2-10 lbs.
 

Castor Rex

  Mini Rex

 Seal Point Rex
Negara asal: France. Berwana hitam, biru, "broken group, californian", "castor, chinchilla", cokelat, himalayan, ungu lembut, "lynx", "opal", merah, "sable", "seal tortoise" & putih. Terlalu lebat, bulu lurus 5/8" . Lemah lembut dan semulajadinya baik. Haiwan kesayangan yang baik. Selalunya berat diantara 7 1/2-10 1/2 lbs. Berat "mini rex" 3-4 1/2 lbs.


Britannia Petite
Negara asal: Britain. Baka yang paling biasa ialah berwarna putih dan bermata merah. Pembawaan yang buruk. Tidak sesuai dijadikan haiwan kesayangan. Mempunyai mata yang berwarna biru dan merah. Bulu yang pendik dan halus. "Fly back coat". Berat < 3 1/2 lbs. Berwarna putih, hitam "otter", hitam, biru, cokelat, "chestnut agouti", "sable marten".Bulu yang licin berkilat dan seperti sutera. Di USA, dikenali sebagai "Britannia Petite".

Palomino
Negara asal: Washington. Warna keemasan, "lynx" c.Berat 8-11 lbs.   

Satin
Negara asal: Indiana, USA. Nama diperolehi  dari ciri-ciri bulunya yang sangat berkilat. Bulu seperti sutera , halus, lebat dan tebal. Berwarna putih kuning, hitam, biru, pecahan, "californian", "chinchilla", cokelat, tembaga, merah, siamese & putih. Berat 8 1/2-11 lbs. 

New Zealand
Negara asal: America. Warna putih, hitam & biru.Bulu berwarna merah keemasan terang lebih kasar jika dibandingkan dengan warna lain. Berbadan panjang dan berotot. Berat 9-12 lbs.
  

Netherland Dwarf
Negara asal: Netherlands. Kacukan diantara Polish & arnab liar yang kecil.  Pelbagai warna dan corak. "Self", bayangan, "agouti", corak "tan", "fawn", "himalayan", jingga, "steel", "tortoiseshell". Bulu pendik dan padat. Telinga berbulu, tegang dan nampak pendik jika dibandingkan dengan kepala. Bulu warna hitam semulajadi. Berat < 2 1/2 lbs. Suka mengigit; tidak sesuai untuk keluarga yang mempunyai anak-anak kecil.
 

Lilac
Kacukan Havana . Mempunyai bidang badan yang kecil tetapi mempunyai daging yang banyak. Daging selepas proses masih tinggi. Mempunyai bulu yang lebat dan seperti sutera dan berwarna merah jambu "dove shade" di seluruh badan. Berat  5 1/2-8 lbs.  

Magpie Harlequin

Japanese Harlequin
Negara asal: France. Kepala berwarna hitam, Telinga, kaki dan badan berwarna biru, cokelat, ungu lembut. Badan berbelang dengan warna-warna ini dan berselang dengan warna jingga keemasan untuk Japanese dan putih bagi Magpie. Kepala terbahagi dua dengan setiap bahagian berselang warna dan warna telinga berlawan dengan warna kepala. Berat 6 1/2- 9 1/2 lbs.
 

Jersey Wooly
Negara asal: New Jersey. Arnab yang kecil yang mempunyai gene kerdil. Badan pendik, padat dan bulat. Berbulu panjang, lebat dan gebu. Panjang yang ideal  2-3". Berbagai warna. Berat < 3 1/2 lbs
  

Hotot
Negara asal: Peranchis. Mata putih dengan cecincin hitam. Berbadan pendik, padat dan bulat. Badan sekata lebar dari bahu hingga ke pinggang. Kepala besar dengan tengkorak dan muncung yang lebar, Telinga pendik dan berbulus. Berat standard 8-11 lbs; berat yang kerdil < 3 lbs. Gambar menunjukkan jenis kerdil Hotot
 

Holland Lop

English Lop

French Lop

 
 
Kacukan diantara Dwarf
-French Lop x English Lop. Berbulu pendik, Berotot berat.
Berat < 4 lbs.
Kaki pendik, tebal, lurus dan tulang berat jika dibandingkan dengan saiznya. Baka yang terbaik
Paling popular.
Badan "Mandolin type" .
Telinga sangat panjang dan " lop".
Panjang minima 21"
 dan lebar  1/4 dari panjangnya.
Terlampau pandai berkawan.
Berat > 9lbs
Kacukan antara English Lop & Flemish Giants. Berbadan berat. Besar dan nampak tebal. Telinga berbentuk "hand horse-shoe"; dan panjang sehingga kira-kira 1-1 1/2" dibawah rahang bawah. Berat >10 lbs.
  
     

Seal Point Cashmere Lop

Smoke Pearl Cashmere Lop

Red-eye White Cashmere Lop

Black Cashmere Lop
 

American Fuzzy Lop
Juga dikenali sebagai Cashmere Lop (gambar atas). Kacukan antara  Holland Lop & Angora. 19 warna bulu - biru, "chestnut", "chinchilla", "lynx", opal, squirrel, pointed white, blue-eyed white, coklat, ungu lembut, "ruby-eyed white", "sable point", "siamese sable", siamese smoke pearl, tortoise shell (hitam & biru), "fawn", hitan dan jingga. Berbadan pendik, berotot padat. Berwajah bulat spserti bola dan muka yang rata. Tiada tengkuk. Berbulu lebat , halus dan panjang 1-2". Telinga tergantung lurus ke bawah, sehingga 1/2-1" dibawah tulang rahang. Berat  3 1/2-4 lbs. 

Himalayan
Pembawaan yang jinak. Haiwan kesayangan yang terbaik. Berwarna cokelat, hitam, biru & ungu lembut di telinga, hidung, ekorl, & kaki. Mata berwarna merah batu delima. Bulu pendik putih dan licin berkilat. Badan panjang dan berbentuk silinder. Berat 2 1/2-4 1/2 lbs.
  

Havana
Negara asal: Holland. Warna bulu hitam, biru atau cokelat pekat. Bulu lembut, lebat & menarik dan tidah sederhana panjang. Mata merah delima. Badan bulat dan padat. Jenis pedaging. Haiwan kesayangan yang baik.  Berat  4.5-6.5 lbs.  

AngoraNegara asal: Ankara, Turkey.
4 jenis. English, French, Satin & Giant.
Baka tulin Giant Angora berwarna putih. Mata merah delima. Serba boleh. Berat  > 9 1/2 lbs
dengan bulu yang lembut, halus, "Guard hairs" yang tegang dan lurus dengan fluff yang berketak dengan "guard tip" di celah-celah

Satin AngoraSalah satu baka yang paling cantik tetapi kurang popular diantara Baka Angora . Pengeluar bulu seperti sutera dan berkilat. Berat 6 1/2- 9 1/2 lbs.

French AngoraBesar sedikit,dengan badan yang panjang dan kecil jika dibandingkan dengan English angora. Pengelur bulu yang baik, tetapi kasar .
Telinga mempunyai jambak  bulu.Berbagai warna termasuk putih padat dan bercorak. Berat 7 1/2-10 1/2 lbs.

English AngoraPaling comel dan paling popular. Mempesonakan . badut di dalam kumpulannya. Muka dan telinga gebu dan ceria & ini membuat ia seperti "stuffed animals." Berbadan padat, "cobby" dan ini membuat ia serupa bola berbulu. Berbulu panjang & seperti suterar. mata merah pekat  delima . Lemah lembut. Terlalu bersifat ingin tahu dan pandai berkawan dengan manusia. Arnab rumah yang terbaik. Terkecil dari jenis Angora. Berat 5-8 lbs.

Florida White
Negara asal: Florida. Kacukan antara Dutch, Polish & New Zealand White. Warna putih tulin. Agak pendik, berbadan bulat. Berat 4-6 lbs.
  

Flemish Giant
Negara asal: Flanders. Berwarna hitam, "blue, fawn", kelabu cerah, kelabu "sandy", kelabu "dark steel", putih. Berbadan panjang. Rangka berat. Berat  13-14 lbs & lebih
  

Dutch
Negara asal: Holland. Arnab yang bergaya. Warna: hitam, biru, "torte" & cokelat, kuning, kelabu "steel", kelabu perang & kelabu mutiara. Tanda putih yang jelas dan ketara; dada, kaki depan, "blaze" (warna putih di hidung dan  misai dan bersambung hingga ke tulang rahang) & tapak kaki berwarna putih. Boleh dijadikan haiwan kesayangan yang terbaik. Berat  3 1/2-5 1/2 lbs. Walaupun bersaiz kecil tetapi banyak daging susuk badan padat. Kehilangan sikit daging selepas proses.
 

Cinnamon
Negara asal: Montana. Kacukan antara New Zealand White-Chinchilla x Checkered Giant-Californian.  Warna "rust" atau "cinnamon" dengan warna kelabu asap di belakang dan kelabu di perut. Di bahagian bawah berwarna jingga. Tompok "rust" di bahagian dalam kaki belakang dan tanda seperti rama-rama di hidung dan keliling mata. Berat 8 1/2-11 lbs.
 

American Checkered Giant
Negara asal: Germany. Kacukan Flemish Giant . Berat >11 lbs. Warna putih dan bertanda hitam dan biru  ( di sepanjang tulang belakang , tompokan di badan , pipi, telinga berwarnas, dan keliling mata dan tanda rama-rama di hidung). Tanda-tanda menyerupai English, kecuali tiada tanda "chain". Berbadan panjang dan berbentuk baik. Berat > 11 lbs
 

Californian
Negara asal: USA. Kacukan antara Himalayan, Standard Chinchilla & New Zealand White. Warna putih dengan hitam, cokelat, hidung, telinga, kaki dan ekor warna biru dan ungu lembut. Mata merah. Bulu pendik dan licin. Berbadan bulat. Tenang & lemah lembut. Haiwan kesayangan yang terbaik. Berat  8-10 1/2 lbs.
  

Silver
Negara asal: France. Berwarna kelabu, "fawn" & perang, bulu pendik, berkilat dengan "undercoat" biru perak. Berat 4-7 lbs. Gambar menunjukkan perak kehitaman - paling popular. Haiwan kesayangan yang baik  

Belgian
Negara asal: Flanders, Belgium. Haiwan domestik yang mula-mula menjadi kegilaan . Berbadan panjang, "refined", berbentuk cantik. Kaki dan telinga panjang. Warna latarbelakang  merah pekat, " tan" atau  "deep chestnut" dengan biru  "slate" blue  dan border hitam sepanjang badan dan keliling telinga. Bulu kasar. Berat 6- 9 1/2 lbs.
 

Argente de Creme
 

 
Argente de Champagne  
Negara asal: France. Terkecil dari baka Argente.
Deskripsi terbaik ialah "Orange Silver". Mirip de Champagne. Warna dibawah ialah terang, jingga . Bahagan atas krim putih dan berbulu panjang berwarna jingga. Berat 8-11 lbs.
Negara asal: France. Warna perak - warna bahagian bawah biru gelap & bahagian atas biru keputihan dengan hitam. Hitam pekat semasa dilahirkan; bulu puith akan keluar semasa umur  kira-kira 4 bulan. Berbadan gempal. Berat kira-kira 9-12 lbs.
 

American
Berwarna biru dan putih. Berbadan "mandolin-typed" melengkung sedikit dan meruncing di bahagian bahu.  Berat 9-12 lbs.
  

Alaska
Negara asal: Germany. Kacukan Argente & Himalayan. Berat 6-8 1/2 lbs. Gemuk pendik. Tengkuk tak berapa nampak. Bulu hitam dan berkilat, & "matt" di perut. Mata perang gelap & kuku kaki yang gelap.