Monday, November 29, 2010

Faedah Memakai Wangian

Bismillah 



Faedah Memakai Wangian adalah:

1) Menyegarkan diri dan merangsang minda.

2) Memberi ketenangan dan ketenteraman jiwa.

3) Wangian sangat disukai Allah, para malaikat , para rasul dan orang soleh. Rasulullah s.a.w bersabdayang bermaksud:" Empat perkara daripada sunah para rasul ; perasaan malu, memakai wangian, bersiwak dan bernikah." ( Riwayat al-tarmizi , Ahmad dan al-Baghawi.Hadis Daif)

4) Menghindari daripada syaitan kerana syaitan amat tidak suka bau wangi sebaliknya suka bau busuk.

5) Wangian melambangkan kebaikan dan bau busuk melambangkan kekejian.

6) Wangian adalah satu sifat surga sebagaimana hadis riwayat Abu Nu'aim daripada Abiu Sufyan dan Jabir r.a., bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud," Allah s.w.t berfirman kepada syurga, wangilah untuk penghuni engkau ! Lalu syurga pun bertambah mewangi. Maka demikianlah bahawa hawa dingin (serta keenakan baunya) yang dirasai manusia (di dunia)  kala dinihari, iaitu sebgaimana juga Allah menjadikan api di dunia dan kepedihannya, juga kegelisahan dan dukacitanya sebgai peringatan tentang api di akhirat."

~ Menyegarkan diri dan merangsang minda
~ Memberi ketenangan dan ketenteraman jiwa.
~ Wangian sangat disukai oleh ALLAH S.W.T,para malaikat, para rasul dan orang soleh. Rasullulah S.A.W bersabda bermaksud: 4 perkara daripada sunnah para rasul: perasaan malu,memakai wangian ,bersiwak dan bernikah.(riwayat Al-tarmizi.
~ Menghindari daripada syaitan ,kerana syaitan amat suka bau busuk dari wangian
~ Wangian adalah sifat syurga

Rujukan : 

1 comment:

Unknown said...

x tau apa masalah.. setiap kali nak tinggalkan komen di kotak sembang.. bila klik shout, kotak sembang terus hilang... hehhehe..

tag GA
http://kakyong-sukasuka.blogspot.com/2010/11/ga-kira-syiling-by-anjang.html