Wednesday, June 13, 2012

Maksud Cuti Separuh Hari

Saya ingin bertanya kepada anda terutama yang berada dalam bidang Sumber Manusia atau Pentadbiran. Apakah maksud Cuti Separuh hari, maksud saya waktu bekerja ialah 8.30am sampai 5.30am, adakah separuh hari dikira 8.30am hingga 1pm.



  • Cam kat unit saya nih…half day tu at least 4 jam kerja….meaning to say kalau hari tu saya datang kerja pastu saya dah plan nak cabut blah balik (amik half day)..at least kene keja 4 jam….
  • Biasanya kita bekerja 8 jam sehari (tidak termasuk masa rehat 1 jam). Kalau separuh hari; 8jam/2 = 4 jam. Kalau masuk kerja pukul 8 pagi boleh keluar opis pukul 12 tgh hari untuk cuti separuh hari.
  • salam, swasta ker goverment.. klu dalam gov.. x de istilah cuti separuh hari. yang ade cuti kecemasan cuti rehat dll.
  • Kalau di organisasi saya bekerja ni, jika ada urusan peribadi yang memerlukan kita keluar dari pejabat lebih dari 2 jam,maka perlu ambil cuti separuh hari.
  • Diajbatan saya, Cuti separuh hari ertinya cuti dari waktu masuk pejabat hingga waktu makan tengah hari.
    Cuti boleh diambil sebelah pagi atau petang. Jika sudah ambil satu cuti pagi dan satu cuti petang maka cuti anda akan dikira satu hari.
  • normally, private sector...
    1 working days = 8hours
    half day work    = 4hours
    working hours: 08:30am - 17:30pm
    excluded rest 1hour
    klu start keje 10am, u need report to work till 2pm... it's depend on the respective organisation...
    at least 4 hours
  • Salam
Tempat keje saya pun mcm tu kalau separuh hari keje 8 sampai kul 12.00
kalau sebelah petang 1.00pm hingga kul 5.00pm
waktu rehat tak kira


  • DEFINASI TEMPAT SAYA BEKERJA
    WAKTU KERJA 8.30PAGI BALI 5.30PAGI
    KERJA SEMINGGU ISNIN HINGGA JUMAAT
    SABTU  DAN AHAD CUTI.
    WAKTU REHAT 1-2PM

    1. SETENGAH HARI CUTI (HALF DAY LEAVE)
       0830- 12.30
       ATAU 12.30 - 5.30
    *ada juga yang amik HALF DAY  08.30 -2pm (sebab jam 1- 2petang dah waktu rehat
    jadi untuk masuk jam 12.30tgh tak berbaloi  di sebab kan perbezaan 30
    minute tu.Ini terpulang lah pada BOSES tempat kerja...kalau yang tak
    songeh...ok je.


    2.Masuk kerja 10.pagi
     *di tafsir kan kena ambik TIME OFF (08.30-10am) 1jam 30 minute.
     selalau nya dlam anggaran tidak melebihi 2 jam.aKalau lebih 2 jam
    kena amik half
      day leave .


    tq/amin
  • salam..

    kalu di gomen, takde istilah cuti separuh hari... slalu org kate nk amik half day tu, dengan kebenaran ketua pejabat (bos).. tp kene isi borang kebenaran keluar pejabat.. kalu urusan yg perlu dibuat tu melebihi 4 jam atau separuh hari bekerja, means kalu sehari kerja 9 jam, kalu urusan tu memerlukan masa 5 jam, maka pegawai tersebut perlu ambil cuti rehat.. 
    kalu di swasta tak pasti la pulak?
Salam sahabat,

Utk sektor swasta mmg mengikut undang2 pekerjaan (Employment Act 1955). Jumlah jam bekerja ada dinyatakan dan kebanyakan waktu kerja samada 9pg - 5 ptg. Ada juga dr 8.30pg - 5.30ptg. Waktu rehat biasanya 1 jam.

Kalau "half day" tu pagi dikira sehingga bermula waktu rehat. Kalau dia masuk ptg, "half day" bermula dr waktu selepas habis waktu lunch.

Ketepatan mengikut waktu bekerja adalah suatu perkara yg perlu dititik beratkan oleh pihak majikan. Jika tidak, masalahnya adalah spt yg saudari tu yg akan menghasilkan pekerja yg tidak berdisiplin dgn dtg kerja ikut suka masing2 mcm company sendiri. Lama kelamaan akan lingkup la company tu.

Kesalahan paling besar adalah datang lewat dan juga balik awal. Tiada alasan munasabah akan dikira melanggar peraturan. Tindakan disiplin perlu diambil oleh pihak HR. Semua kesalahan dan tindakan disiplin hendaklah direkodkan sbg rujukan.

Datang lewat yg kerap boleh diambil tindakan disiplin sehingga ditamatkan jawatan. Ada sesetengah company akan potong gaji mengikut jumlah kelewatan seseorang staf tu disamping diberi surat amaran.

Jabatan HR hendaklah tegas dalam mengambil tindakan disiplin terhadap staf yg melakukan kesalahan. 

Masalah kedatangan lewat cuma sebahagian kecil dr masalah2 disiplin yg perlu dihadapi oleh HR.

Sekian info sekupang dr saya.

Wassalam.

Yusri




Salam buat semua,
Mengikut pengalaman saya yg telah 16 thn bekerja dalam HR dept, sepatutnya setiap syarikat ada peraturan dan datang lewat tanpa kebenaran atau kekerapan datang lewat ke tempat kerja adalah salah satu perbuatan yg dianggap sebagai salah laku..
Sepatutnya HR mesti mengambil tindakan disiplin kepada pekerja tersebut iaitu diberikan amaran lisan buat kali pertama dan sekiranya mengulangi akan diberikan amaran bertulis.
Maka yg demikian lah setiap syarikat mesti membuat peraturan 2, prosedur yg betul -apakah caranya yg sepatutnya dilakukan kepada pekerja yg datang lewat - contohnya memohon cuti dan HR mesti tegas dan memainkan peranan. Sekiranya tidak, ianya akan menimbulkan lebih banyak masalah.
Sekian, wassallam.

Kalau office akak,

waktu kerja

8.30 ke 5.30

Half day : morning 8.30 sampai 12.30
               afternoon 1.30 sampai 5.30

dan kami juga mensyaratkan time off/time slip hanya 3 kali sahaja setahun so ini applicable kalau kita ada urusan peribadi nak pergi bank, dsb tapi nak ambil time off/time slip kena inform pegawai terlebih dahulu. Sekiranya bawa anak berjumpa doktor atau untuk diri sendiri dan tiada MC hendaklah mengambil time slip dari pihak klinik. Kalau semua ni tak ada masih lagi datang lambat maka tindakan tatatertib akan di ambil oleh pihak pengurusan.

Salam,
Sebenarnya tak de istilah cuti separuh hari, yang ada cuma kebenaran meninggalkan pejabat dalam waktu bekerja di bawah Perintah Am 5 Bab G - Mematuhi Waktu Bekerja.
Tempoh maksima yang dibenarkan tidak melebehi 4 jam sehari untuk menyelesaikan urusan peribadi atau pegawai dikehendaki mengambil cuti rehat atau cuti lain yang berkelayakan.
Sekian.



tempat saya bekerja pula ada 
1. half day annual leave (morning)
2. half day annual leave (afternoon)
3. half day emergency leave (morning)
4. half day emergency leave (afternoon)

Apply secara online, approve pun secara online.
Waktu pemisah hanya lunch hour. Sebelum lunch dikira morning, selepas lunch dikira afternoon, tak kiralah berapa jam yang tinggal. Sebab tu rugi kalau ambik half day leave petang jumaat. 3 jam je.. kalau pagi 4 jam
Kalau hari biasa, 4.5 jam pagi, 3.5 jam petang. kami tak cerewet...

  • kerja sampai lunch time jer la.. kalo amik cuti separuh hari belah ptg.. 
    jika dia amik separuh hari belah pagi, maka dia masuk kerja lepas lunch time.. ;)
  • klu ikut gomen, tak boleh lebih 4 jam..klu lebih 4 jam sila amik cuti rehat..basically ptg ok la 2-5pm kan..klu pagi, start keje kul 8, kul 12 tghari sudah kena punch card masuk keje..
  • Kalo kat opis sy,half day tak kisah half day pagi ke half day petang ke..janji sparuh hari bekerja...kalo half day pg-cuti pagi,kul 2 mssuk opis...half day ptg-kul 12 dah leh balik...:- penerangan dari org yg suke cuti..hihihi..
  • Biasanya keje smpai lunch break je i.e kul 1pm. Ptg 2-5 off. Wallahua'lam

3 comments:

Unknown said...

Kalau kerja hari sabtu tu half day. Kenapa kalau minta leave dia potong cuti 1 hari ye? Kenapa tak potong cuti half day? Keje half day kalau cuti half day juga la kan?

alifi said...

sayang , tau kah anda gaji sabtu itu adalah gaji penuh walau pun anda datang separuh hari.

jika syarikat anda menggunakan perkiraan gaji 26 days.
30 hari sebulan.
tolak 4 kali ahad .
maka tinggallah 26 hari.
best kan datang sepruh hari daat gaji full.

Unknown said...

Halfday perkerja dlm setahun blh bagi berapa hari cuti dibenarkan ye(el)