Tuesday, August 30, 2011

Hidupan Dasar Laut


(Al-Hajj (22): 5)
Dengan air hujan juga akan mengairkan laut dan sungai-sungai, bagi membolehkan hidup-hidupan laut dan sungai hidup di dalamnya serta bagi kemudahan laluan bagi manusia. Semuanya ini memberi manfaat kepada manusia.


Firman Allah s.w.t. berbunyi:

Maksudnya: "Allah jualah yang menciptakan langit dan bumi, dan menurunkan hujan dari langit lalu mengeluarkan dengan air hujan itu buah-buahan untuk menjadikan makanan bagi kami; dan Ia yang memberi kemudahan kepada Kamu menggunakan kapal-kapal untuk belayar di laut dengan perintahNya, juga yang memudahkan sungai-sungai untuk Kamu (mengambil manfaat darinya)".
(Ibrahim (14): 32)

Firman Allah s.w.t. lagi:
Maksudnya:"Dan Dialah yang memudahkan laut, supaya kamu dapat makan daripadanya daging yang lembut hidup-hidup, dan pula mengeluarkan daripadanya benda-benda perhiasan untuk kamu memakainya; dan (selain itu) engkau melihat pula kapal-kapal belayar padanya; dan lagi supaya kamu dapat mencari rezeki dari limpah kurniaNya; dan supaya kamu bersyukur ia tidak menghayun-hayunkan kamu; dan Ia mengadakan sungai-sungai serta jalan-jalan lalu-lalang, supaya kamu dapat sampai ke matlamatnya yang kamu tuju".
(An-Nahl (16): 14 - 15)






Maksudnya: "Dihalalkan bagi kamu binatang buruan laut dan makanan yang didapati dari laut sebagai bekalan bagi kamu (untuk dinikmati klazatannya) dan juga bagi orang-orang yang dalam pelayaran; tetapi diharamkan atas kamu memburu binatang buruan darat selama kamu sedang berihram. Oleh itu, bertaqwalah kepada Allah yang kepadaNya kamu akan dihimpunkan".

(Al-Maa’idah (5): 96)



No comments: