Wednesday, August 17, 2011

Pro & Kontra : Menghantar Anak Ke Sekolah Tahfiz

*Saya kumpulkan soalan dan jawapan dari Sahabat Interaktif Malaysia*


Soalan : 


Salam to all ummis and parents

Saya sedang mempertimbangkan 'pros and cons' untuk menghantar anak saya ke sekolah tahfiz berasrama di Bangi/Kajang. Anak saya lelaki berumur 8 tahun dan perempuan berumur 9 tahun.

Diharap other parents dapat berkongsi pendapat/maklumat/pengalaman menghantar anak kes sekolah rendah tahfiz berasrama.

Terima kasih.





Jawapan : 


as salam thn lps sy anta ank sy yg sulong ke skolah tahfiz darul fuqaha d bangi/kajang...alhamdulillah ader prubahan, thn ni ank ke 2 nk masuk jugak....akademik pun ader....dunia dapat, akhirat pun dpt..call penyelia ust. azlan 019 2677703 wslm..nosdin

****************************************************************************************************

Assalamualaikum warahmatullah.

rasanya terlalu muda untuk anak 8 9 tahun.. masukkan dulu dia kesekolah rendah islam..( yang pastinya banyak subject.. 14 kot) tengok dia boleh cope tak.  lepas upsr masukkan dia ke maahad tahfiz (ukur samaada dia boleh habis dalam masa 2 tahun) lepas tu dia mesti ambil SPM .. dan STAM kalau dia nak bergiat dalam bidang agama.

kat malaysia ni dah beribu dah hufaz.. tapi hufaz yang mahir tentang agama islam ni sikit sekali... amat rugi kalau kita cuma hufaz.. sedangkan telah ada engineer, doktor, magistrate, utz, lawyer yang juga hafiz

****************************************************************************************************

Salam,

Pengalaman sendiri & pengamatan.
Alhamdullilah .. walau pun masih baru berniat.
Dulu saya menghantar anak saya di Kelantan - Al-Imam International Kubang Kerian (berasrama penuh)

Saya kira menafaat  & kebaikan nya tak perlu di ceritakan lag i - semua dah tahu.
Tetapi cuba kita tanya diri kita & lihat perkembangan anak itu sendiri. Betul kita mencorak kan anak itu ...


Faktor : Nawaitu/Ambition kita /anak
1) Apakah itu yang kita mahukan dari anak kita? Jadi seorang Hafazan?
Jika 50-50  ia akan menggangu dalaman anak itu berjaya.
Saya juga tahu ramai mereka yang cemerlang sebagai architecture & engineer  & doktor yang hafiz

Faktor : Asrama - anak masih kecil
2) Apakah kita sanggup lihat anak kita yang kecil itu tinggal berjauhan entah makan entah tidak? Anak saya laki2 waktu 10 tahun kami hantar beliau & kini sudah lepasan universiti. Ibu biasa teringat & kasihan, nanti masuk 2-3 bulan tak tahan pulak? kalau dekat ok tetapi kalau jauh macam kami .. KL  ke Kelantan - setahun 2/3 kali aje jumpa. Jadi harus kental & tahan itu semua - rindu dendam kpd anak.


Faktor : Minat anak itu sudah di asah/didik
3) Apa kah anak itu sudah di didik dan cenderung ke arah situ? cuba lihat  sekolah tahfiz .. berapa ramai yang keluar  jadi hafazan.. & jadi nakal? Kita harus lihat negative nya juga..... ramai juga yang merokok di luar sekolah ..hmm. Ini saya sendiri lihat - sekolah agama penuh.

Faktor: Umur
Apa kah umur sekecil itu boleh menjaga diri sendiri - kena tahu jenis sekolah itu bagaiamana juga.
Jika anak itu boleh di latih ok jika tidak anak itu mungkin melawan dari dalaman ...payah nanti ..

Faktor : Sumber Kewangan - biaya sekolah
Harus bersih - jika tidak kita boleh lihat anak kita itu bagaimana? makanan juga harus jaga ..hmmm


Kerana pengamatan saya .. ramai juga anak2 itu di paksa/dorong ketempat yang tidak mereka minat.
 Lihat sekolah agama/tahfiz - macam dumping ground - sebab tidak berjaya / nakal di sekolah biasa hantar anak ke sekolah agama/tahfiz.  Kemudian bergaul & menjadi nama sekolah agama/tahfiz itu tidak elok. Anak kita rosak.
Jadi kena check juga sekolah itu. Maaf saya tak tahu pulak sekolah cik puan nak hantar tu ...

Walaubagaimana pun .. saya ucap tahniah kerana nawaitu yg murni tu ..

****************************************************************************************************

salam..betul pendapat tuan joko lungo kita..berdasarkan pengalaman saya sendiri..kesemua anak saya (4 org) pada usia 7 hingga 12 tahun saya masukkan mereka ke sekolah rendah islam ..dan jumlah subjek (dinniyah dan akademik = 14 atau lebih subjek) . Mualim dan mualimah memang pakar dalam mendidik anak2 saya ..dan alhamdulillah mereka cemerlang dlm dua2 jenis subjek..tetapi ibu dan bapa WAJIB memainkan peranan.

dpt result UPSR barulah saya apply sek. asrama penuh bertahfiz/maahad .milik kerajaan atau swasta .yg mana kecermerlangan akademik selari dengan dinniyah...dan skrg kak long tengah struggle untuk menjadi doktor hafizah wanita dan manakala adik2..dgn cita2 masing yg tetapi wajib hafiz al-quran.


nasihat saya..kita sebagai ibu dan bapa mesti mencorakkan masa depan anak2 kita..jangan terlalu mengikut kehendak mereka atau apa yang mereka suka..kita mesti tegas..dan yg paling penting displin..sebab anak kita adalah hak kita...

****************************************************************************************************

Pn Hanita..hilang akal ke apa budak 8 9 tahun nak dihanta ke asrama..budak umur mcm tu apa yang diorang tahu..kalau sekadar rasa nak lepas tangan membesarkan anak-anak baik takyah beranak..tggu la umur diorang dah besar sikit mcm dah sekolah menengah ke baru la hanta sek berasrama..lagipun budak2 ni cepat membesar..dan budak2 kuat mengingat..tak takut ke pn hanita nt anak2 hanta kat rumah org2 tua walaupun pn hanita tak tua lagi..tak faham la nape org2 kita anta anak2 yang masih kecil berjauhan dari keluarga..tade perasaan ke mak bapak diorang ni terhadap anak2 yang duk berjauhan dan kecil lagi..sepatutnya mak bapak yang kena menjaga anak2 semasa diorang membesar ni tak memberikan anak2 kepada org lain untuk dijaga..tak mustahil akan datang rumah2 org akan bertambah sekiranya ramai org mcm pn hanita ni

****************************************************************************************************

Erk..maafkan saya mencelah.. Jika saya boleh memberi pendapat..rasanya pengirim asal niatnya utk jadikan anaknya penghafal quran jadi kurang wajarlah kot guna perkataan 'hilang akal' kepada dia.

Semua org sayang anak dan cara memberi kasih sayang adlh subjektif. Jika nk tinggalkan anak di asrama bukan b'maksud nk lepas tangan dr m'jaga anak. Sekiranya anak sendiri minat apa salahnya kita menggalak dan tunjukkan kita ibubapa yg caring,bukan yg jenis lepas tangan.

Maafkan saya kerana menegur sbb saya rasa tidak patut m'beri tekanan kpd org yg b'niat nk hantar anak belajar alquran dengan ayat begini. Sekiranya hendak menegur, pastikan ayat kita dpt diterima dgn baik.

Kpd yg b'tya, saya rasa nak m'hantar anak ke sekolah tahfiz adlh pengorbanan t'baik seorg ibubapa sbb bukan ramai yg nak anaknya begini sbb m'junjung tinggi alQuran sbg punca ilmu. Ramai yg sangka punca ilmu adlh dr barat sana.

Bila dia memiliki akhlak alquran, dia akan tau sama ada patut atau tidak dia m'hantar parentsnya ke pusat jagaan org tua atau tak..

Tapi saya mahu membuka sedikit pandangan puan. Kebanyakan sekolah tahfiz tidak m'beri tarbiah yg mantap kepada anak. Barangkali ini yang dikatakan oleh puteri rahman.

Saya pernah b'kunjung ke sebuah sekolah tahfiz dan ntah mengapa melihat adik2 hafizah di situ, saya blm terasa nk m'hantar anak ke situ. Barangkali jika ada sekolah lain yang saya ada good instinct ttgnya insya Allah..

Buat masa ni saya mengajar sendiri anak2 m'hafal dlm keadaan saya bukan seorang hafizah..mmg susah tp insya Allah Allah akan mudahkan saya dn puan2 

****************************************************************************************************

salam...

Mmg semua ibubapa hdkkn yg trbaik utk anak2 mrk dunia & akhirat..yg penting ibubapa itu tlh cuba sedaya upaya utk anak2 mrk dan seterusny berdoa, brtawakal & brserah kesejahteraan & kebahgiaan anakny kpd Allah Taala. Pendidikan & pengalaman itu la yg akan digunakn oleh anak2 sbg panduan & pedoman hidup selain Al-Quran.
Mmg akan ada 'pro & con' dlm setiap tindak-tanduk yg kita lakukn...insyallah klau niat kita baik pasti dirahmati Allah. Tapi kita jgn terus lupakn tanggungjwb kita sbg ibubapa pula, klau kita hantar anak2 ke sekolah agama, kita kenalah juga pantau dan awasi mrk. Jgnlah serahkn bulat2 pada sekolah tahfiz shj & klau anak2 tdk mnjadi senang pula nk salahkn pihak sekolah.
Kt mana pn klau kita hantar anak2 kita belajar kalau kita tdk pantau & awasi tak menjadi juga anak2 kita tu, walaupun sekolah yg mahal.

Kita harus cari & belajar pendidikan dunia dan wajib cari & belajar pendidikan akhirat. Buatlah yg trbaik utk anak2 kita...insyallah, Allah akan permudahkn.

wasalam

****************************************************************************************************

Salam semua,
Anak saya bersekolah di Pusat Tahfiz Intergrasi di Jln Dato Keramat, KL. Hantar setiap hari 7.30 pg - ambik 5.30 ptg. Ini tahun kedua dia bersekolah di situ. Dalm usia 7-8 tahun tu saya rasa x perlulah kita biarkan jauh dari keluarga, kerana inilah waktu dia membesar bersama kita. Lebih cepat dia menghafal tanpa gangguan emosi seperti rindukan keluarga dsbgnya. Lainlah kalau anak Puan Hanita telah dilatih dari kecil. Pada saya, lebih suka tengok anak membesar didepan mata sendiri... umur baru 8 tahun... kecik lagi tu..

****************************************************************************************************

Alhamdulillah dan syabas kerana ada niat hendak menghantar anak ke sekolah tahfiz. Sekadar hendak menambah kongsi pengalaman seperti yang dikongsi oleh saudara Ahmad. 
Baru baru ni saya telah menghantar anak sulong saya ke madrasah tahfiz. Hati saya tergerak untuk menghantar anak anak ke sekolah tahfiz  disebabkan beberapa perkara yang berlaku didalam kehidupan,

a. Yang pertama apabila saya mendengar seorang ustaz membaca hadith dimana Saidina Omar ra membaca Taurat dan muka Rasulullah saw merah padam bila dia tahu dan bersabda sekiranya Musa as berada pada masa ini dia pun akan ikut syariat yang aku bawa. Persoalan ustaz itu ialah Bagaimana perasaan nabi terhadap kita bila kita kurang ambik peduli quran dll bahagian dalam agama kita sedangkan Omar ra yang baca Taurat pun nabi merah mukanya. Hari ni kita sibuk dengan urusan dunia kita sampai lupa ilmu yang sebenar ialah ilmu agama dan ia akan ditanya di akhirat nanti. Samaada kita dapat 10 A etc dalam UPSR, SRP dan SPM ia tak ditanya cuma muamalat semasa belajar akan ditanya. 
b.Saya berjumpa dgn kawan kawan yang anak mereka telah menjadi hafiz dan alim. Selepas itu baru belajar SPM secara persendirian dan alhamdulillah dapat 9A etc. Sekarang sistem telah berubah dimana kita boleh ambil pelajaran spm etcbila bila masa. Saya berpendapat kita boleh ambil peluang ini utk belajar agama dahulu lepas tu baru ambil jurusan lain. Untuk kita yang dah terlanjur ni, pastikan anak anak tak ikut jejak kita. Biarlah mereka jadi anak anak yang engineer dan hafiz serta alim. Tambahan sekarang kita lihat ratusan ribu pemegang diploam, ijazah etc tak ada kerja.
c. Seorang pengerusi madrasah pernah menukilkan hadit, ibu bapalah yang membentuk anak anak samaada nak jadi islam, yahudi, majusi atau nasrani, Dia kata usia dari 1 tahun sampai 18 tahun adalah masa utk kita didik anak anak jadi orang yang beragama ISLAM. Jadi janganlah buang masa yang penting ini.

Walaubagaimanapun ada juga parent yang hantar anak anak belajar tahfiz dan SRP ,SPM serentak kalau rasa mampu bolehlah. 

Wallahualam

Suhaili Bin Sahari
Tel: 0133974740
email address: surosab161@gmail.com
http://suhailisahari.blogspot.com


****************************************************************************************************

terpulang pada individu..., sapa yg tak sayang anak..?? ada org yg tak dapat berpisah langsung dengan anak2 meskipun anak dah besar panjang dan ada org xkisah, bergantg pada latar belakang masing...! yg penting, klu letak anak kat asrama tu... jangan harap pada jagaan asrama 100%... selalu lah melawat/call/sms, ikuti perkembangannya... zaman dah berubah, kanak2 sekarang lebih cepat matang dan cabaran sekarang pun dah berubah... 

****************************************************************************************************

Sy pernah anta anak 7 thn ke asrama tahfiz di seksyen 32 shah Alan, Saya melawat tiap2 mlm utk ajar homework yg diberi. Memang kurang bagus anta anak USIA muda ke asrama. Paling baik semasa USIA 16 tahun okay la. Anak sy berada di sana selama 3 bulan je. .skrg Alhamdulillah da dpt masuk university bidang kejuruteraan. Saya tak menyesal pun anta dia tempohari , positive thinking   nya dia dpt pengalman . Klau diberi pilihan tak payahlah anta anak ke asrama trepang awal . Kita Cuma ada bbrp tahun je bersamanya sehingga dia masuk sekolah menengah @ masuk u then dia kawin Dan Ada keluarga sendiri.

****************************************************************************************************

salam.....

Kasar sungguh bahasa.... Mcm tak berapa setuju sikit dengan ayat pn puteri tu...Pada pandangan saya,tak salah kalau pn hanita nak hantar anak dia umur lingkungan 8 dan 9 tahun pergi belajar sekolah agama atau tahfiz sekalipun...Pernah dengar ayat ni tak??? Melentur buluh Biar dari Rebungnya... Anak2 baya mcm tu hati masih suci dan mudah menghafal...Nak melawan pun tak pandai lagi...Lagi pun zaman sekarang ni ramai jugak anak2 yang KURANG AJAR sebab kurang pendidikan agama...Bagus niat pn hanita tu....Anak yang ada pendidikan agama dia mesti tau hukum hakam...Pendidikan dunia akhirat sama penting..Bagus la 
kalau anak dibekalkan dengan didikan agama kalau tua dan mati sekalipun tanggungjawab pn hanita dah selsai,tu antara anak dia dan allah..Tapi jarang saya dengar anak yang di didik ngan agama buang mak bapak kat umah org2 tua...Selalunya yang buat macam tu anak2 moden zaman sekarang yang kurang agama...Mungkin dorg tak tau hukum...Hantar anak belajar sek berasrama bukan bermakna tak sayang anak,sebab sayang la tu nak bagi pendidikan yang sempurna untuk anak...Biar dorg pandai hidup berdikari dan belajar hidup susah...Anak kalau terlalu dimanjakan tu yang jadi mcm2 gejala sekarang ni...Alasan sebab sayang anak...Fikir fikirkan la.... Maaf ye pn puteri...Kalau pendapat saya ni tak berapa best untuk didengar...Untuk pn hanita teruskan niat suci pn tu...Rindu berjauhan tu perkara biasa,berjauhan untuk kebaikan kan bagus...

Maaf ye sekadar bagi pendapat...Biasa la manusia takde yang sempurna.. :)

****************************************************************************************************

Salam…anak adalah anugerah Allah pd kita ibu ayah mereka…Allah pinjamkan ank2 pd kita dlm keadaan suci bersih,,,spt kain putih…
Kita yg mencorakkan mrk…pilihlah corak yg macammana kita nak…

Pd cik puteri,,,puan Hanita patut dipuji dan disokong…kerana dia nak didik anaknya kearah agama….tahfiz lagie…
Itu yg agama tuntut…lagipun didikan fardhu ain pd ank2 adalah wajib atas tiap2 ibu bapa…tp kalau kita boleh didik sendiri,,,lagie lah baik..
Takyah anta asrama…

Hantar ank ke asrama utk didikan agama tidak spt hantar mrk kerumah org tua2…jauh beza tuu…kerana syglah kita sepatutnya buat sptmana puan Hasnita
nk buat tuu agar ank2 dpt didikan sebaik mungkin semoga bila kita tua nanti,,,ank2 boleh jaga kita sendiri,,tak spt ank2 org lain yg lebih suka
hantar mk ayah mrk kerumah org tua2…cuba cik puteri kaji betul2 siapakah penghuni kat rumah org tua2 tuu,,,kebanyakan ank2 mrk adalah yg berjaya,,,,
punyai jwtan yg tinggi…tapi tiada masa utk jaga mk ayah mrk…kerana apa..?? kerana kurangnya didikan agama…fikir2lah…

****************************************************************************************************

salam,
dari pengalaman sendiri.saya hantar dah 3 org anak ke indonesia pada umur 12 tahun.dua org telah balik satelah masing2 menghabiskan 6 tahun disana,seorang masih disana dan yg dua orang telah balik dan keduanya yg telah pulang sekarang di UIA.
bukan lepas tangan,tapi bayangkan quality time apbila merika balik cuti 1 bulan setiap 6bulan selama 6 tahun berbanding ada dirumah tapi jarang2 spent real time bersama.bayangkan pengalaman merika apbila tidak berkepit bawah ketiak saja.
dan merika menghargai penghantaran ketempat pendidikan yg bukan ayah ibu dapat jengah tiap2 minggu.nabi muhamad juga dihantar keluar kota untuk di didik.Dia juga disusukan olih pengasuh.jgn beranggapan org yg menghantar anak ke asrama pada usia muda itu utk melepaskan tanggung jawab mendidik ,lainlah kalau anak2 itu di campak tanpa kerelaan untuk diajar.klu diajar dan terdapat kekurangan dia akan jadi kurang ajar,tapi klu naiwaitu untuk mendidik,maka terdidiklah dia.klu takut merika balas dgn hantar kerumah org tua apbila kita tua,pada saya itu pemikiran cetek.

****************************************************************************************************

Pn hanita, pada pendapat saya, puan perlu menyelidik syllabus sekolah tahfiz yg puan ingin hantar itu.jika puan rasa ia menepati objektif dan matlamat puan.....mgkin puan boleh mghantar ke sekolah tersebut. dlm membuat keputusan,kita perlu realistik. 
saya juga seorg ibu kepada seorg anak perempuan yg berusia 4 thn.saya juga seperti puan,mgharapkan yg terbaik untuk anak yg paling disayangi. saya lebih percaya,didikan dari ibubapa lebih penting dr didikan di sekolah.sbg seorg yg pernah menjadi guru,saya berpendapat bahawa syllabus di sekolah gagal membantu dlm proses pembentukan rohani anak2. oleh itu,saya juga sdg mgkaji sekolah2 agama swasta yg boleh mmberikan pendidikan AGAMA dan AKADEMIK yg baik. namun saya berpendapat...peringkat sekolah rendah,pelajar belum sesuai tinggal di asrama.pd waktu ini,biarlah kita mendidik sebaik2nya dan menunjuk ajar mereka.
Jadi pada pendapat saya, jika matlamat puan mmg mengharap anak puan menjadi "seseorang" dalam bidang agama,dan syllabus sekolah tahfiz tersebut menepati matlamat tersebut,maka mgkin puan boleh cuba menghantar ke sekolah tersebut.

****************************************************************************************************

Salam…..
Pada pendapat saya tak perlulah hantar anak yang masih kecil ke sekolah berasrama, nanti ada masalah kekurangan kasih sayang…  ini megikut pengalaman sya sendiri semasa kecil sudah berjauhan dengan keluarga hingga ke sekolah menengah juga berasrama rasanya banyak yang buruk dari yang baik….

****************************************************************************************************

Saya terpanggil untuk sharing pengalaman saya selaku seorang ibu yang hanya ada seorang anak lelaki tunggal yang bersekolah tahfiz, moga ianya bermenafaat hendaknya.amen
 
Selama ini saya amat teringin anak saya bersekolah tahfiz. alhamdulillah cita-cita saya dimakbulkan allah jua. Anak saya telah bersekolah hampir 4 buah sekolah tahfiz disepanjang persekolahan tahfiznya sehingga kini..macam-macam cerita dan pelbagai rasa disepanjang masa 4 buah persekolahan tersebut. Namun saya anggap ianya sebahagian 
daripada asam garam perjalanan hidup saya selaku hamba Allah yang pasrah dengan takdirnya. Alhamdulillah disini saya ingin berkongsi pengalaman saya dan dapat merumuskan beberapa perkara disepanjang pengamatan dan pengalaman saya moga ada hikmah untuk diambil iktibarnya insyallah. 
 
Pertama , eluk sangat anak-anak masuk belajar sekolah tahfiz dikala usia mereka masih muda. Kerana disaat itu mereka sangat bersih fitrahnya belum tercemar lagi. Berdasarkan  mengikut fakta sains anak kecil dari bayi sehingga 9 tahun mereka cepat merakam  apa saja dan terpahat diminda sehingga mereka dewasa. Seringkali kita baca apa yang diperolehi semasa usia-usia krital tersebut akan membentuk perwatakan mereka semasa dewasa. Saya yakin anak saya akan memberontak jika saya menghantar nya dikala beliau dah remaja. Kerana dikala itu kepalanya dah penuh dengan macam-macam idea, dan dadanya penuh dengan macam-macam rasa justeru itu amatlah payah serta zalim untuk meletakkannya dalam situasi terpaksa dan amat tidak selesa. 
 
Alhamdulillah anak saya walaupun balik sebulan sekali , tetapi setiap kali pulang kami akan menghabiskan masa kualiti yang amat manis. Beliau kerap kali memeluk saya dan mencium tangan meminta maaf jika terkasar atau lambat mengikut arahan saya. Anak saya amat berdisplin samada dalam solatnya atau menerima arahan atau tindakan susulannya.  Saya nampak jiwanya semakin halus dari masa kesemasa dan kami menikmati hubungan yang sangat indah serta harmoni, walaupun jarang berjumpa ..saya yakin semuanya berlaku kerana apabila kita JAGA ALLAH maka ALLAH akan JAGA kita. Saya bersyukur tindakan saya menghantarnya kesekolah tahfiz dimasa usia mudanya memang tidak sia-sia dan saya tidak pernah menyesal.  
 
kedua: disepanjang  saya hantar anak saya ke sekolah tahfiz , anak saya telah hampir keluar masuk 4  buah sekolah tahfiz daripada sekolah yang besar dan ramai pelajar-pelajarnya sehinggalah sekolah tahfiz yang kecil yang sedikit pelajar-pelajarnya.  Apa yang saya pelajari daripada pengalaman bertukar-tukar sekolah tahfiz ini,maka eluklah masukkan anak  kesekolah tahfiz yang tidak ramai pelajar-pelajarnya agar mudah dimonitor akhlaknya serta lebih fokus pembelajarannya.Guru-guru pula akan lebih bertanggungjawab daripada biasa berbanding dari sekolah yang ramai pelajar-pelajarnya.Dalam perihal tukar menukar sekolah ini , telah banyak kali air mata saya tumpah dan saya perlu bersolat istikaharah untuk memilih sekolah yang sesuai untuk anak saya.Terkejut sangat-sangat bila saya dapati ada kes mencuri , membuli , merokok dlln. Memang aneh juga kadang-kadang saya rasa; kerana sekolah-sekolah tersebut adalah merupakan sekolah tahfiz tetapi rupa-rupanya ianya belum tentu sesuai untuk anak saya.  
 
Ketiga: kepada para ibu bapa semasa menghantar anak-anak sekolah tahfiz perlu sentiasa menanamkan nawaitu yang jelas serta apa tujuan  bersekolah tahfiz kepada anak-anak kita. ini amat benar-benar membantu anak-anak untuk mereka sentiasa bersiap siaga dalam menghadapi cubaan ujian serta cabaran untuk belajar AlQuran serta menghafalnya..Mereka perlu difahamkan bahawa tujuan mereka belajar serta menghafal quran demi kerana CINTA kepada ALLAH dan bukannya terpaksa atau dipaksa. Apabila niat mereka jelas maka mereka akan bersungguh-sungguh walaupun payah dan susah serta besar cubaan dan dugaannya. Mereka perlu merasakan tanggungjawab yang digalas amat istimewa dan besar pemaknaannya selaku hamba allah.  
 
Saya kerapkali menegaskan kepada anak saya bahawa belajar atas dasar cinta kepada Allah bukan terpaksa atau niat-niat yang lain. Dia sepatutnya bangga kerana berusaha menghafal ayat-ayat Allah tuhan yang menciptanya sebelum beliau mempelajari ilmu dunia yang lain-lain.(Cita-cita anak saya selepas habis hafal quran adalah untuk belajar hingga boleh menjadi Pilot katanya.)
 
Anak saya diperengkat awal-awalan bersekolah  kerap kali mengeluh betapa beratnya tanggungjawabnya dan tak tahan dengan suasana persekolahannya dan rakan-rakannya  namun  apabila saya mengingatkan agar berbuatlah dan berperananlah dengan berlandaskan atas dasar Cinta kepada Illahi , dia kelihatan amat lega dan tidak pernah merungut lagi seolah-olah telah mendapat jawapan akan keseluruhan permasalahannya .
 
Setiap kali menjemputnya pulang dari sekolah ,saya kerap memeluknya dan menyatakan rasa bangga saya yang beliau sedang berusaha menjalankan tanggungjawab yang sangat istimewa selaku hamba Allah dikala ramai yang meremehkan. Alhamdulillah saya nampak banyak perubahan demi perubahan anak saya dan beliau nampak bermotivasi apabila tujuan belajarnya amat jelas halatujunya . 
 
Anak saya amat berusaha untuk belajar bersunguh-sungguh walaupun serba payah kerana agak kurang daya ingatan hafalannya namun saya tidak sesekali memaksanya atau menekannya kerana saya ingin dia buat atas dasar cinta kepada Allah bukan dipaksa. Saya tidak pernah memaksanya untuk menjadi sempurna tetapi  alhamdulillah anak saya amat peka dan prihatin akan adabnya selaku murid serta berakhlak yang sangat lunak selaku anak kepada ibunya . Saya yakin semuanya itu terjadi apabila dia bersiap sedia meletakkan Allah sebagai matlamat hidupnya mengatasi segala-galanya
 
Kini anak saya setelah menempuh pelbagai cabaran serta dugaan  dan masih panjang perjalanannya untuk menghabiskan hafalannya .suatu hari ,hati saya amat terharu dan terhibur apabila pada cuti sekolah yang lepas beliau tiba-tiba dengan senyuman manisnya berkata.."terima kasih ummi kerana hantar ke sekolah tahfiz". 
 
Ribuan terima kasih kepada guru-guru dan rakan-rakan anak saya disepanjang persekolahannya . Semoga Allah merahmati kalian serta memudahkan perjalanan hidup untuk menjadi hamba allah yang terbaik didunia dan akhirat jua. Amen
 
 Semoga coretan luahan hati saya ini memberi menafaat jua buat ibu-ibu yang berhasrat untuk menghantar anak mereka kesekolah tahfiz. Apa yang baik daripadanya adalah dari Allah jua dan yang tidak baik adalah dari diri saya sendiri.Kepada Allah jua saya memohon pengampunan Wallahualam.    
Salam rahmatan Fil Alamin
Maryam Jamelah
 
****************************************************************************************************

Salam,

sebenarnya, sekarang ni, dah banyak sekolah agama menyediakan pengajian tahfiz. mereka masih belajar subjek akademik seperti kementerian. dlm pd masa yg sama, menyediakan subjek diniyyah dan terlibat dgn peperiksaan awam (UPSR, PMR, SPM). cuma sekolah seperti ini, pelajar akan habis menghafaz dlm tempoh yg sangat lama berbanding sekolah pengajian tahfiz.

pada saya, lebih baik pn hanita menghantar anak ke sekolah seperti ini. tidak perlu hantar mereka ke sekolah berasrama kerana mereka masih terlalu kecil dan sangat memerlukan perhatian dan kasih sayang puan.

semangat puan utk memastikan anak2 mendapat pendidikan agama yg sempurna memang patut dipuji. itulah yg sepatutnya setiap ibubapa lakukan terhadap anak2 mereka. namun, tindakan menghantar mereka ke asrama pd usia terlalu muda, bukan tindakan yg bijak. sebab tu la, susah nak cari sekolah2 seperti itu.

jika puan rasa sekolah agama + tahfiz yg biasa menggunakan modul tahfiz yg trlalu lambat selesai, saya cadangkan, pn bantu anak2 puan sendiri dalam pengajian tahfiz. tidak mengapa jika puan, kurang mahir dalam hukum tajwid dan makhrajnya. hal itu, biar guru2 tahfiz di sekolah itu yang perbetulkan semula.

biasanya pelajar sekolah yg tak sepenuhnya tahfiz seperti ini mungkin menghafaz 2 - 10 ayat satu hari (tu yg lambat nak habis!). oleh itu, puan sendiri bantu anak2 menghafaz dgn lebih byk sehari. itu kalau puan sendiri boleh mengaji Qur'an. kalau tak pun, puan upah mana2 ustaz tahfiz mengajar di rumah.

kat rumah pula, biasakan memasang ayat2 Qur'an. contohnya, satu surah (terutama surah yg mereka sedang hafal) dalam masa seminggu ke dua minggu. biar mereka dengar selalu sambil mereka bermain atau santai di rumah. ini boleh dilakukan sejak kecil. sekarang ni, banyak je radio yg boleh dipasang usb. guna pendrive jer.masuk satu surah panjang atau 2 - 5 surah pendek dlm pendrive tu.pasangkan lagunya selalu.

semoga, usaha pn hanita dipermudahkan dan diberkati ALLAH SWT. 

****************************************************************************************************

Salam.  Pada pendapat n pengalaman saya adalah lebih baik hantar anak diusia muda2 begini.  Barulah betul cara kita mendidik anak.  Mulakan dgn Al Quran lepas tu barula ceburi  bidang2 lain yg seperti diimpikan. Lagipun sekolah2 tahfiz skrg dah ada ajar akedamik walaupun tidak sehebat sekolah biasa.  Pada pengalaman saya kalau nak masukkan anak2 ke tahfiz pada usia belasan thn agak susah kerana mereka telah byk mengenali DUNIA jadi berat sikit la nak masuk tahfiz. Tapi yg penting puan n husband kena banyak beri sokongan kpd mereka utk menghabiskn pengajian tahfz mereka hingga berjaya...jgn sekerat jln saja kerana kita akan hanya membazirkn masa mereka...wallahuaallamm...


****************************************************************************************************

ASSALAMUALAIKUM kepada semua sahabat SIM.
Saya terpanggil juga memberi pandangan kepada cadangan Pn Hanita. Syukur alhamdulillah masih ada yang sanggup berkorban 'perasaan' demi agama. Namun saya harap Pn Hanita mengkaji latarbelakang sekolah yang ingin Pn. amanatkan itu. Semasa saya tinggal di sekitar Bangi dan Putrajaya, rumah saya sering dikunjungi anak-anak dari sekolah Tahafiz setiap kali hujung minggu. Mereka datang membawa buku-buku agama atau kalendar Islam untuk dijual. Kutipan derma katanya... Cikgu /driver van menghantar mereka beramai2 di kawasan perumahan dan mengutip mereka pada waktu petang... Saya sangat tidak bersetuju, jika sekolah menggunakan pelanggannya (anak2 muridnya) untuk mendapatkan dana bagi keperluan sekolah. Ibu bapa mengamanatkan anak2 untuk dididik apa yang terkandung dalam sukatan pelajarannya (syllabus). Tidak ada alasan mengarahkan anak2 ini mengutip derma bagi tujuan pendidikan... Anak2 yang datang ke rumah saya itu kadang2 basah kuyup oleh peluh dan apa tah lagi tatkala hari hujan...  Bila saya mengajaknya masuk dan memberi minuman mereka amat ketakutan.. "nanti cikgu marah" katanya.. tapi anak yang semuda itu (lingkungan 8 ke 11 tahun) kita dapat melihat riak wajahnya yang sangat telus... jika lapar dan dahaga tidak dapat disembunyikan. Saya sering menemuramah anak2 ini dan bertanyakan aktiviti mereka di sekolah tahafiz tu.. sebab saya juga mempunyai anak2 sebaya mereka, dan berminat juga mendidik anak menjadi Al Hafiz dan Hafizah. Namun mendengar cerita anak2 ini saya menjadi amat curiga. Tidak diafikan ada sekolah yang baik.. sebab itu saya berpandagan Pn. Hanita mengkaji latar belankang sekolah itu. Takut anak kita sibuk ke sana  ke mari mencari wang hujung minggu.... tidak ubah seperti peminta sedekah. Sedangkan kita sudah membayar yuran sekolah dan menyediakan keperluannya di sekolah. Mohon maaf jika pandangan saya menyakitkan mana-mana pihak. Sekadar memberi pandangan....

****************************************************************************************************

Assalamualaikum warahmatullah.

hasrat tu dah baik tapi mungkin masih tak telitik. anak semuda itu perlu bimbingan dan kasih sayang sepenuhnya dari ibu bapa. masa ni lah ibu bapa kena disiplinkan anak. ajar anak tentang akhlak, tentang susila, masa ni lah  juga kita bentuk sikap, bentuk amal... dan juga bentuk pertalian/perhubungan yang betul antara anak dan keluarga. ... ajar mereka hidup secara normal . sebagaimana yang mereka akan hadapi dimasa depan mereka (bila dah dewasa dan berumah tangga)

usia sebegini juga adalah usia mereka belajar berdikari, belajar urus diri sendiri dengan baik dan membentuk dirii dengan sikap, amalan dan "world view" yang tepat.

sapa nak tunjukkan dan ajar tu semua?
sapa nak hukum kalau meraka buat salah? sapa nak puji kalau mereka melakukan sesuatu yang baik... (guru?  atau ibu bapa kakak abang,nenek dato.....)

saranan saya. ..  masukkan anak tu dalam sekolah rendah islam (swasta munkinya) yang ada program KBSR dan juga mata pelajaran islam yang mencukupi, pembacaan quran, dan pendidikan amal serta pembentukan akhlak..  ia memudahkan kita untuk prepare anak tu berdikari bila kita  hantar mereka ke maahad tahfiz.

lepas upsr boleh lah mereka pegi..  kalau tak pun masuk lah maahad lepas PMR.

pengalaman saya menunjukkan bahawa yang masuk maahad tafiz selepas PMR (dengan kehendak sendiri) lebih berjaya menghabiskan hafazan 30 juzuk dan kendianya mendapat keputusan yang cemerlang dalam spm kendianya..

kalau nak anak kita dalam aliran agama, cara yang paling pantas ialah. sekolah rendah islam, ambik upsr, sekolah menengah islam ambik pmr masuk tahfiz 2 tahun kendian masuk tingkatan 4 dan ambik spm. lepas tu ambil STAM (cari sekolah yang buat program STAM setahun) lepas tu pegi lah mesir, jordan, moroko.. yaman... belajarlah sampai PHD...

barulah . menjadi utz yagn berwibawa dan boleh berperanan besar dimalaysia.

bila di maahad tahfiz. peraturan yang ada adalah peraturan sekolah. pengajar tak dapat sepenunya melihat adab berkeluarga, cara pergaulan keluarga, interaksi dengan masyarakat.

****************************************************************************************************




****************************************************************************************************




****************************************************************************************************

12 comments:

The Printing Shoppe said...

Kepada yang cakap kasar dan melulu pada Pn Hanita tu , bg saya itu lah contoh org yang kurang pengetahuan Al Quran kerana amarah, tidak sabar, berperasangka buruk dan sebagainya.

Kepada semua, Allah taala diakhirat kelak tak tanya tentang rindu kita pd anak2 , ketakutan kita jika anak tk makan ke minum ke , kebimbangan kita itu dan ini tetapi Allah pasti menguji kita dgn semua itu untuk melihat kita sanggup berkorban tak semata2 kerana DIA. Di akhirat kelak , Al quran itu la sebagai syafaat jadi bentuklah anak2 dr kecil semampu yg boleh. Di zaman ini bukan kita kena pergi perang atau tinggalkan rumah harta benda seperti zaman nabi cuma dugaan tahan atau tidak berjauhan dgn anak yg pergi menuntut ilmu. Setiap yang baik pasti mendapat keredaan Allah jadi teruskanlah niat suci mendidik anak2 di tahfiz. Satu permulaan yang sangat baik . Usah bimbang apa-apa , serahkan pada Allah dan terus mendidik anak2 dgn Al Quran dan agama. Insya Allah. Apabila seseorang memberikan pelbagai alasan negative dan berfikir yang tidak2 untuk satu niat atau usaha yang murni...itulah bisikan hawa, nafsu dan syaitan..kerana Allah mengajak manusia ke syurganya dan permulaan semua itu adalah memahami Al Quran. Insya Allah

Nor Khaizura said...

Assalamualaikum WBT

Terima kasih Puan atas perkongsian ini. InsyaAllah saya juga berniat untuk menghantar anak ke sekolah Tahfiz.

Khaizura

gelangtembaga said...

Masyaallah....tahniah.pada.Pn.Hanita.... sudah kah menghanyar anak.ke.sekolah tahfiz??

Bibu Wilda said...

TQ atas maklumat yang dapat dikongsi di atas. Saya pun ada menyimpan hasrat utk menghantar anak lelaki ke sekolah tahfiz.

Norma NML said...
This comment has been removed by the author.
Lynn Ahmad said...

Assalamualaikum...

Alhamdulillah jika niat sudah ada. Insyaallah jika itu yg terbaik untuk anak...cuba terangkan kpd anak agar si anak memahami akan niat ibu bapanya...insyaallah akan terbuka hatinya dan si anak setuju. Seperti kami telah pun mghantar anak lelaki kami brumur 9 tahun ke sek ren islam tahfiz fuqaha di bangi...Alhamdulillah sedikit sebanyak terdapat perubahan positif pd dirinya. Mmg berat utk kami melepaskn...ttp itu yg terbaik utknya dunia dan akhirat kelak. Tahun ini..2013.adalah tahun pertama dan bulan kedua nya di asrama.
Disebabkan kasihan melihat waktu dari pagi hingga ke mlm....kepenatan hanya pertukaran sesi pagi ke petang...dan pd mlm pula baru sampai ke rmh...keletihan dan perlu mengaji pula....waktu terbuang shj.ibu bapa perlu memainkan peranan juga memantau.
Alhamdulillah anak kami sblm berpindah ke asrama telah memperoleh pelajar cemerlang dan insyaallah kami inginkn dia cemerlang dunia akhirat. Pengorbnn perlu...dan yakin..akan ALLAH Swt akan mnjaga...bekalkn doa kpd si anak agar segala dpermudhkn n diterangkn hatinya...sokongan dan kepercayaan keluarganya yg amat penting.

Hamidah said...

Saya berpuas hati dengan progress anak-anak lelaki saya yang berumur 13 dan 9 tahun di Akademi Tahfiz alQuran Al Fawwaz, Bangi (Hubungi Ustaz Wan Khairul 013-956 7104) dan anak perempuan saya di Tahfiz al Quran Darul Tuba, Tangkak (Hubungi Ustazah Kasmah 019-660 2316. Alhamdulillah tajwid, makhraj dan hafalan menjadi fokus, pelajaran diniah dan akademik (core subjects)turut diajar, dan nakan minum, kebersihan dan susun atur kehidupan bersistem.

Salina Abdullah said...

Salam sume, sya mempunyai seorg anak angkat perempuan, sungguh pun dia bukan anak kandung saya tpi sya sayangkan dia. Since skolah tadika dia mempunyai msalah, mulut leh la tahan, suke lawan cikgu, bertumbok kat skolah & panjang tangan serta suke menipu. Sya dh tak tau nak wat pe. Makin hari makin teruk perangainya, saya pun dh naik malu ngan baby sitter dan guru sekolah. Darjah 2 (thn 2013) saya hantar dia bersekolah di kg dan berharap dia akan berubah, disebbkan saya bekerja serta tidak boleh monitor dia 24jam, neneknya ajar solat, puasa & lain2 lg. Tpi baik hanya sementara, perangainya berubah semakin teruk. Guru2 pun dh start komplen. Guru besar syorkan dia dihantar ke sekolah berasrama (area N9), tpi terlalu jauh untuk kami berulang-alik dri Klang dan saya tak nak menyusahkan mak & ayah saya di kg. Saya & hubby membuat keputusan utk menghantar dia ke skolah rendah tahfiz pd thn hadapan (2014). Guru/ustazah skolahnya memberitahu dia mempunyai masa depn yg cerah dri segi akademik/agama serta sukan, cuma dia kurang fokus & suke main2. Jika tidak dibendung dari awal, saya takot dia akan menjadi lebih liar. Cape tak sayang anak, saya mahukan yg terbaik untuknya, berjaya di dunia/akhirat. Jika sesiapa disini mempunyai info ttg sekolah tahfiz berasrama sekitar selangor sila hubungi saya (012-9169598). T.kasih.

Greatadmin said...

Sam
Your comment is awaiting moderation.
20/12/2013 at 6:59 pm
Salam… Alhamdulilah Dan syabas kepada ibu bapa yg menghantar anak mereka ke sekolah Tahfiz. Pengalaman saya kena pastikan dan pilih sekolah yg betul. Sebab bukan semuanya bagus. Banyak yg bermasalah. Cuma pendapat saya, konsep pembelajaran Tahfiz di Malaysia ini salah kerana kita lebih mementingkan hafalan sahaja. Kita gagal untuk memahami apakah sebenarnya peranan al Quran. Al Quran bukan sahaja untuk dibaca Dan dihafal, tetapi juga perlu difahami bagi membolehkan segala panduan, peraturan, undang2 Dan ajarannya dilaksanakan oleh umat islam. Konsepnya ialah ‘Baca, hafal, memahami Dan melaksanakan perintah Allah swt. Bukan hanya menghafal Dan tidak faham langsung apa yg dihafal. Sebaik2nya mereka yg hendak memasuki sekolah Tahfiz hendak lah terlebih dahulu diajar Bahasa Arab sehingga lancar barulah mereka layak untuk menghafal, memahami Dan melaksanakan ajarannya alquran.

Murni siti said...

Assalamualaikum suma..any idea sekolah agama rendah integrasi atau tahfiz di PUCHONG SELANGOR? atau CYBERJAYA DAN PUTRAJAYA...any idea untuk anak saya mendapat pendidikan aawal darjah satu..Saya suka dgn idea anak2 kecil disalurkan ker sekolah2 agama rendah....yang saya tahu hanya darul Huffaz di Putrajaya utk sekolah tahfiz...tq for sharing..saya sedang dlm proses research sek sebegitu utk anak2 nanti..

rosnita zainon said...

Assalamualaikum...saya juga mmpunyai hanya seorang Anak lelaki brumur 11 tahun dan Bljr d maahad Tahfiz..berasrama..setahun cuma 4 Kali pulang..tp boleh melawat stiap minggu...
Alhamdulillah..apabila kita sentiasa ingat Allah...Allah akan pelihara kita...maafkanlah mereka yg brbicara tanpa ada pngtahuan agama..tanpa ada ilmu ttg sirah nabi...tentang ilmu sejarah hidup sahabat2 nabi dan alim ulama terdahulu...& tanpa cinta terhadap mu'jizat yg diturunkan kpd nabi Muhammad SAW yang akan memenuhi dada anak2 kecil....semoga kita semua sentiasa mendapat rahmat dan hidayah dr Allah...

Keynote Sakinah said...

Salam..masyaAllah bagus isinya..
Sy mohon utk copy paste isi kandungan entri ini boleh..
Dengan izin...

Ini blog saya...
Http://www.keynotesakinah.blogspot.com